
Belarus
 Capital: Minsk
 Population: 9.7 million
 GNI/capita: US$12,120

Source: The data above was provided by The World Bank, World Bank Indicators 2010.

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 19
99

–2
00

0

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

 

20
08

 

20
09

 

20
10

Electoral Process 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75

Civil Society 6.00 6.50 6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00

Independent Media 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50

Governance* 6.25 6.25 6.50 6.50 6.50 n/a n/a n/a n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75

Local Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75

Judicial Framework 
and Independence 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Corruption 5.25 5.25 5.25 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00

Democracy Score 6.25 6.38 6.38 6.46 6.54 6.64 6.71 6.68 6.71 6.57 6.50

* Starting with the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic 
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these 
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author(s) of this 
report. The opinions expressed in this report are those of the author(s). The ratings are based on a scale of 1 to 
7, with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an 
average of ratings for the categories tracked in a given year.

by Vitali Silitski



 Nations in Transit 2010102

Executive Summary

Belarus set itself firmly on an authoritarian path with the election in 1994 
of Alyaksandr Lukashenka as the country’s first president in the post-Soviet 
era. Elected on a populist platform and buoyed by widespread nostalgia for 

Soviet-era stability, President Lukashenka pursued a reversal of nascent democratic 
openings of the early 1990s through a series of controversial referenda. He restored 
Soviet-era symbols, reduced the Parliament and judiciary to rubber stamp bodies, 
abandoned term limits for the presidency, and took control over local administrations 
and security forces. President Lukashenka also curbed media freedom, suppressed 
political opposition, and reasserted state control over the economy. Sanctions and 
criticism from the United States and the European Union (EU) did little to challenge 
President Lukashenka’s grip on power. Generous economic support and subsidies 
from Russia were integral to President Lukashenka’s political sustainability. 

Serious challenges to President Lukashenka’s hold on power began to mount in 
2007 when Russia significantly increased previously highly subsidized energy prices 
that had underpinned President Lukashenka’s political control. Furthermore, the 
economic crisis briefly undermined Russia’s capacity to be Belarus’s lender of last 
resort. This constellation of pressures pushed President Lukashenka to engage in a 
dialogue with the EU. As part of a gambit to ensure his political survival, he purged 
his inner circle of pro-Russian figures and brought a younger cohort of pragmatists 
into his entourage. The EU temporarily lifted visa sanctions after President 
Lukashenka refused to support the Kremlin in the August 2008 war between 
Russia and Georgia and also released a number of political prisoners. However, 
the government failed to carry out the September 2008 parliamentary elections 
in a transparent manner. In order to comply with International Monetary Fund  
requirements, President Lukashenka had to devalue the currency and deregulate the 
economy. In April 2009, Belarus was invited as a full participant in the EU Eastern 
Partnership program. 

While the regime was forced to adjust and engage in a discussion on political 
reform measures with supranational bodies, this activity did not suggest a long-
term, substantial liberalization program. Every step towards liberalization seems to 
be countered by new, albeit slightly subtler, forms of repression and harassment of 
opponents to the regime. In the face of an effective standstill of liberalization during 
the second half of 2009, the opposition, civil society, and international observers 
called for new sanctions. At the same time, the Belarusian authorities’ dialogue with 
the EU has had the effect of widening the space within Belarus for independent 
civil society to operate without fear of government persecution. 



  Belarus 103

National Democratic Governance. The modest liberalization attempts of 
2008–09 did not alter the status of Belarus as a consolidated authoritarian polity. 
However, political repression subsided compared to the worst period of mid-
2000s, and some space for a dialogue between the government and civil society 
emerged. The government’s attempt to promote the Public Advisory Council as a 
figurehead platform for a state-society dialogue ended in frustration over attempts 
by independent-minded members to add substance to the council’s debates. 
Frantic and controversial government reshuffling in November and December 2009 
demonstrated the acute shortage of competent cadres in Lukashenka’s inner circle. 
Belarus’s rating for national democratic governance remains at 6.75.

Electoral Process. Promised reforms to the electoral code have been reduced to 
insignificant improvements in nonessential areas. The government maintains the 
power to manipulate the vote. The state may provide the opposition with somewhat 
better campaigning opportunities for the April 2010 local elections in an attempt 
to placate Western audiences in order to secure permanent removal of EU visa 
sanctions. The opposition regrouped itself across ideological lines in 2009. A new 
generation of younger leaders is gradually taking over the leadership of the ruling 
party. Belarus’s rating for electoral process remains at 6.75

Civil Society. Belarusian authorities continued to harass civic activists even as 
instances of imprisonment and harassment became less widespread. Belarusian 
civil society strove to take maximum advantage of the opportunities offered by 
the government’s nod to liberalization, half-hearted as it is has been, and the 
authorities’ dialogue with the EU. The unity of civil society groups at the Eastern 
Partnership Civil Society Forum demonstrated a maturing and more organized 
sector. Nongovernmental organization (NGO) activity is gradually focusing on 
engagement with the population to reform public attitudes and attract broader 
audiences. Due to incremental improvements in the country’s NGO sector, Belarus’s 
rating for civil society improves from 6.25 to 6.00.

Independent Media. Fears that the new Media Law enacted in February would 
significantly worsen conditions for independent journalism did not materialize. 
The government abstained from censoring the Internet, despite a leaked document 
indicating that plans to censor the Internet had been drafted. The government 
granted the European Radio for Belarus permission to operate in Minsk, but 
continued to ban other foreign media outlets, including Belsat TV. Due to a slight 
relaxation of controls, Belarus’s rating for independent media improves from 6.75 to 
6.50. 

Local Democratic Governance. Somewhat improved conditions for civic 
activism were not accompanied by radical change in overall relations between state 
and society at the local level. The government showed some willingness to engage 
with the public on key local issues, such as the building of a nuclear power plant in 



 Nations in Transit 2010104

the Astravets district. That said, the state carefully dictated the terms of engagement. 
Belarus’s rating for local democratic governance remains at 6.75.

Judicial Framework and Independence. Belarus took some steps to reduce 
the intensity of political harassment against regime opponents. Nevertheless, the 
executive continued to openly interfere in the work of the judiciary. Jana Paliakiva, 
a human rights defender, was convicted to two and a half years of forced labor for 
attacking a policeman on March 3, 2009, a charge that was supported by false 
police evidence. A subsequent slander campaign against Paliakiva, and the activist’s 
eventual suicide, highlighted the danger of human rights work in Belarus. Belarus’s 
rating for judicial framework and independence stands at 6.75

Corruption. Belarus made some steps to liberalize business requirements and 
remove unnecessary controls in the economy. Both efforts improved transparency 
and bettered Belarus’s ratings in corruption and business environment surveys. At 
the same time, there are signs of the spread of corruption in the key state institutions. 
Belarus’s rating for corruption remains at 6.00

Outlook for 2010. The economic crisis and disturbances in Belarus’s relations 
with Russia that forced some policy readjustments on the part of the government 
will not shake the foundation of the country’s authoritarian system. The regime has 
settled on a temporary equilibrium through multi-vector foreign policy and deals 
with international financial organizations. President Lukashenka retains full control 
over law enforcement ministries and all areas of key importance to the regime. Ad 
hoc adaptation and minimal concessions to the West will be sufficient to secure 
regime interests if the economic crisis ends before it inflicts a serious blow to the 
Belarusian economy. During 2010, and the run-up to the presidential election in 
2011, the regime will likely roll back the modest democratic reforms of the past two 
years. Civil society will strive to consolidate modest gains from past liberalization 
efforts but will moderate its activities in connection to the presidential election in 
order not to provoke a renewal of repression. 



  Belarus 105

Main Report
National Democratic Governance
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

n/a n/a n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75

The Belarusian constitution concentrates power over the entire government in 
the hands of the president. Consequently, Alyaksandr Lukashenka, the country’s 
president, has total control over the executive branch, local administrations 
and the security apparatus. He has de facto control over the legislature and the 
judiciary; he hires and fires all regional and local governors, all judges (except for 
the chairman of the Supreme Court), half of the Constitutional Court, half of the 
Central Election Commission (CEC), and 8 out of 64 members of the Council 
of the Republic, the upper house of the country’s Parliament. The president also 
regulates activities of Parliament and the Constitutional Court by decree. In 2009, 
for example, Lukashenka mandated that the Constitutional Court prescreen all the 
draft laws debated by Parliament for constitutionality before their submission. This 
requirement leaves the court inadequate time to review the bill before its debate 
and effectively turns the court into a rubber stamp body.1 The constitution gives 
legal preference to presidential decrees over parliamentary decisions in the case of 
a conflict between the two. A constitutional referendum in 2004 removed the last 
check on presidential powers by waiving presidential term limits. 

The last presidential elections were conducted on March 19, 2006. President 
Lukashenka officially took 83 percent of the vote, though the opposition and 
Western observers found widespread and serious flaws in the election process and 
the vote. In an August 2009 interview, the President admitted that he rigged the 
elections and lowered the percentage given to the incumbent from 93 to 83 percent 
as “the number above 90 is not well perceived psychologically.”2 The head of the 
CEC, however, challenged this figure. 

Parliamentary elections most recently took place on September 29, 2008. 
According to observers from the Organization for Security and Cooperation in 
Europe (OSCE) Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), 
the elections failed to comply with the OSCE’s criteria for free and democratic 
elections and to Belarus’s international commitments. When elections ended after 
the first round in all 110 municipalities, all elected members of Parliament (MPs) 
were government supporters. Most international observers, however, noticed some 
improvements in the electoral process. The parliamentary campaign of 2008 was 
carried out with fewer physical attacks on democratic activists and opposition 
candidates, and the opposition had more opportunities to present its views to the 
public, albeit through state-controlled media outlets.

The regime continued superficial liberalization efforts from the second half of 
2008. The need to balance relations between Russia and the West caused President 



 Nations in Transit 2010106

Lukashenka to ease some political repression and allow greater economic freedom. 
President Lukashenka had to soften the political climate to extend the lifting of 
the EU visa ban, to ensure European Union (EU) and United States support for 
International Monetary Fund (IMF) loans, and to pave the way for participation 
in the EU’s Eastern Partnership program. President Lukashenka himself, however, 
stated that liberalization is mere concession to the West and does not mean that 
the country is moving toward a democracy. While the President released political 
prisoners and allowed two opposition publications access to state networks, he 
drafted youth opposition leaders into the army. He recognized one opposition 
nongovernmental organization (NGO), but refused the registrations of others en 
masse. 

Throughout the year, President Lukashenka’s regime engaged in tricky 
geopolitical balancing between Moscow and Brussels. The president distanced 
himself from Moscow by not recognizing Abkhazia and South Ossetia, and Moscow 
boycotted Belarusian dairy products on the grounds that they had not been properly 
certified in Russia.3 In retaliation to the boycott, President Lukashenka refused to 
agree to participate in the special reaction forces of the Organization of Collective 
Security Treaty, a Russia-centered political-military bloc, which Belarus was expected 
to chair in 2009. President Lukashenka eventually signed a treaty reserving the 
right to personally commit his troops on a case-by-case basis to Moscow’s causes. 
Moscow became frustrated with President Lukashenka’s flirtations with the EU and 
stepped up efforts, in the second half of 2009, to bring Belarus firmly back into its 
sphere of influence. Belarus was essentially forced to sign a controversial customs 
union treaty with Russia and Kazakhstan in November that gave Moscow access to 
control Belarusian transit infrastructure without a guarantee of duty-free oil. 

Overall, new terms of trade with Russia and the worldwide economic crisis 
revealed President Lukashenka’s failure to create a competitive modern economy in 
Belarus. The government lacks the necessary sense of direction and human capacity 
to draft a new course. Belarus has segments of a professional bureaucracy such 
as a National Bank, yet reform-minded professionals tend to be excluded from 
key decision-making positions. Some new high-level appointees seemingly lack the 
basic know-how to carry out duties.4 Limited reforms undertaken in 2009 were 
primarily driven by a stabilization loan offered by the IMF at the end of 2008. 
The IMF gave Belarus the loan on the condition that the government devalue the 
country’s currency, which it did on January 2, 2009. Though the move had the effect 
of cutting incomes by 20 percent overnight, it did not provoke civil unrest. By the 
end of 2009, the government lifted restrictions on most consumer prices. Overall, 
however, the government borrowed heavily from abroad in order to overcome the 
economic crisis, allowing debt to rise to a potentially dangerous level.



  Belarus 107

Electoral Process
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75

Belarus lacks meaningful electoral competition. The country’s electoral code fails 
to provide for the basic tenets of free and fair elections, such as equal campaigning 
opportunities, representation of all political parties in the country’s electoral 
commission, and transparent vote counting. Representatives to the CEC are 
appointed to five-year terms by the president, effectively ensuring the interpretation 
of electoral legislation to the advantage of progovernment candidates. 

Widespread violence, intimidation, and other forms of repression marked the 
2006 presidential election. Official election results granted President Lukashenka 
an overwhelming victory; Alyaksandr Milinkevich, the leader of United Democratic 
Forces (UDF), won only 6 percent of the vote.5 Independent observers accused 
the government of fraud, and security forces arrested or attacked hundreds of 
protesters who demanded a recount. The September 2008 parliamentary elections 
were accompanied by comparatively little violence, harassment, and campaign 
obstruction against the opposition. Nevertheless, all 110 progovernment candidates 
won the elections in the first round; no opposition candidate was elected. 

In November 2009, President Lukashenka announced that, in order to avoid 
carrying out both presidential and local elections during the first quarter of 2011, 
the latter would be moved to April 2010. With this move, Lukashenka, in one 
stroke, cut the campaigning period of local candidates by one year. Some observers 
believe that authorities may hold relatively free parliamentary elections to mollify 
the EU and, more specifically, to gain a permanent lifting of visa restrictions.

After a yearlong debate, the government introduced amendments to the 
electoral code as part of an ongoing dialogue with the EU. The dialogue did not 
include members of the political opposition. No draft amendments were released to 
the public before the bill went to the House of Representatives. The amendments 
introduced some improvements to the electoral code, such as guarantees for 
participation of political parties in territorial electoral commissions, simplified 
procedures for registration of candidates, and more lenient campaign funding laws. 
Nevertheless, the new code failed to introduce solid checks on the government’s 
ability to manipulate the stages of the process where most violations and falsifications 
take place, namely vote counting and early voting. 

The legal environment for the functioning of the opposition political parties 
saw no major changes in 2009. Authorities continued to deny registration to some 
opposition parties, such as the Belarusian Christian Democracy (BCD) party and 
Party of Freedom and Progress (PFP). Though prohibited from registration, the state 
did allow BCD to hold party congresses twice in 2009. Due to the difficulty of 
obtaining registration, many political parties operate with semi-underground status.

In 2009, the opposition tried to address public concerns about the country’s 
pressing social and economic issues. To this end, the opposition sought to 



 Nations in Transit 2010108

advocate for economic liberalization, public control over government spending, 
more extensive allocations to the social safety net, and initiatives to attract foreign 
investment.6 It took weeks before the opposition presented any statement or 
assessment of the consequences of January’s currency devaluation. Although the 
opposition expected the economic crisis to shake the regime, society generally 
accepted the government’s claim that the crisis was brought on from outside and 
not a result of the government’s economic policies. Nevertheless, the percentage of 
the population who holds the government accountable for the country’s economic 
woes grew substantially over the past year.7

Unable to engage in open and meaningful political competition, many political 
parties operate effectively as civil society structures. Some opposition parties actively 
lobbied in the first half of 2009 against Belarusian participation in the EU’s Eastern 
Partnership program. They objected to President Lukasheka’s invitation to Prague 
and rhetorically attacked EU leaders when President Lukashenka was allowed in 
Europe. Dalia Grybauskaitė, Lithuania’s president, criticized Andrei Sannikov, 
leader of Charter-97, a civil society group, for promoting the opposition’s decade-
long tradition of isolationism. 

The opposition experienced a restructuring this year with the disintegration 
of its largest coalition, the UDF. After losing the party’s chairmanship in 2007, 
Alaksandr Milinkevich abandoned his hard-line stance against President Lukashenka 
and founded the moderate, pro-European party, For Freedom. This move 
evoked accusations from other members of the opposition that Milinkevich has 
compromised his political standards. However, Milinkevich reclaimed leadership of 
the opposition in September, when his ally, 33-year old Aliaxei Janukevich, replaced 
Liavon Barscheuski as the leader of the Belarusian Popular Front (BPF), the largest 
opposition party. In November, Janukevich combined For Freedom with several 
other nationalist right wing groups to create the Belarus Independence Block (BIB). 
The new leadership of BPF soon confirmed that UDF was defunct, thus formalizing 
the split in the opposition just before the election year. At the end of 2009, several 
opposition figures announced their intention to run for presidency, reducing the 
possibility of a unified coalition.

Civil Society
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

6.00 6.50 6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00

The government treats independent civil society as a subset of the political 
opposition. Belarusian legislation criminalizes unauthorized civic activities, refuses 
to offer NGO tax-exemptions for charitable projects, and gives courts and regional 
governments the liberty to harass NGOs on arbitrary grounds. Although the 
government no longer liquidates NGOs, most of which were outlawed in 2003–06, 
there is no movement toward expanding the civil society sector. Thus, the total 
number of officially registered NGOs in Belarus saw virtually no growth over the 



  Belarus 109

last decade, with only 24 additional organizations since 2003. The Ministry of 
Justice registered only 63 new public associations in the first 9 months of 2009.8 
The government actively promotes and finances loyal organizations, such as the 
Belarusian Republican Youth Union or the Federation of Trade Unions, which 
serve as instruments of official control and indoctrination.

Minor improvements in the legal environment for NGO activities took 
place in 2009. In December, the Belarusian Parliament adopted the Law on 
Amendment of Some Administrative Procedures, which is intended to simplify 
the registration process for public associations. The law simplifies some aspects of 
NGO administration, including reports to the Ministry of Justice and procedures 
for obtaining tax identification numbers. At the same time, critics insist that the 
law widens the range of ‘blatant violations of the law,’ for which NGOs can be 
legally closed.9 Several NGOs, however, benefited from the process of economic 
liberalization by registering themselves as ‘establishments,’ in other words legal 
entities with simplified procedures for registration and financial accounting. 

Repressive attacks against NGOs slightly subsided in 2009 compared with 
previous years, especially the peak of political repression in 2005–06. Since 2007, 
authorities have not enforced Article 193-1 of the criminal code, the “Anti-
NGO” article which sets the punishment for unregistered NGOs at two years 
imprisonment (between 2005 and 2007, the court sentenced 17 people according to 
the article).10 On June 30, the government launched a criminal case against Jauhen 
Volkau, parishioner of the Unification (Moon) Church, for violation of Article 
193-1. The case, which was dropped two months later, was reopened in December. 
Some NGO activists, such as members of the independent Belarusian Union of 
Poles, received official notifications that they may be prosecuted for their activities 
according to Article 193-1. During the second half of 2009, authorities debated 
whether to move the article to the administrative code, however, no action was 
taken. Civil society organizations campaigned against Article 193-1 by staging flash 
mobs in the Prosecutor General’s Office, posing as an ‘unregistered organization of 
Santa Clauses.’ Authorities issued serious warnings to mob participants for acting 
on behalf of unregistered NGOs. 

Authorities continued their campaign against several Protestant sects they 
saw as disseminators of undesired Western cultural trends. The New Generation 
Church in Baranavichy was fined in July for “non-statutory activities.”11 Jury 
Rashetnikau, an activist from the Jehovah’s Witnesses community in Homel, was 
fined the same month for staging an unauthorized prayer service in a private house. 
The authorities renewed pressure on the New Life Church by demanding that the 
church surrender its building. The government claims that the church is using the 
facility, a refurbished cattle barn, improperly. Attempts to confiscate the building 
prompted a 200-person hunger strike in 2006. 

On a positive note, a slight softening of the political climate, due to the Belarus-
EU dialogue, helped widen opportunities for civil society to operate without direct 
punishment. These relations led to new opportunities for civil society activity, 
highlighted by the mass participation of Belarusian NGOs in the Eastern Partnership 



 Nations in Transit 2010110

Civil Society Forum. The regime sought to offer a ‘consolation prize’ to opponents 
in the 2008 elections by establishing public advisory councils composed of both 
government and opposition figures. The most prominent such body, the Public 
Advisory Council of the Presidential Administration, was formed in February and 
10 of its 30 representatives came from the independent civic sector. In November, 
however, Uladzimir Makey, the head of the presidential administration, suspended 
the council’s activities after criticism on the part of council about the ‘window 
dressing’ nature of its functions.12

Limited open debates between the representatives of NGOs and authorities 
on key policy issues take place. These debates usually happen under the patronage 
of international organizations, such as the EU or the OSCE. The OSCE mission 
in Minsk held a roundtable on media freedom and several NGOs in Mahileu 
organized the Social Forum in March. A public debate over the construction of a 
nuclear power plant in Astravets took place in October. The policy debate was made 
possible due to the administration’s desire to demonstrate its willingness to engage 
in dialogue with opposition, as well as a widening of NGO objectives.

Independent Media
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50

Belarus’s media sector remained in a dismal state. Although President Lukashenka’s 
half-hearted liberalization of the political climate eased repression somewhat against 
critical opinions, the government remained in full control of information flows. 

According to the Ministry of Information, there were 1,314 printed periodicals 
in the country before the enactment of the new Media Law, 70 percent of which 
were nongovernmental publications. Nevertheless, the independent Belarusian 
Association of Journalists (BAJ) estimates that there are only slightly more than a 
dozen independent periodicals that write on sociopolitical issues and present 
alternative viewpoints to official propaganda. Public sector employees and 
state establishments are required to subscribe to state periodicals. Independent 
publications suffer from discriminatory pricing policies of government-owned 
printing houses and may be denied access to state distribution networks. 
Authorities allowed two publications, Narodnaya Volja and Nasha Niva, to 
return to the distribution networks in November 2008, but this step was widely 
considered a one-off concession and not a sign of systemic liberalization of the 
media. Since Nasha Niva returned to kiosks its readership increased three-fold. 
Most independent publications banned from Belsajuzdruk and Belposhta, two 
state distribution networks, appealed in 2009 to restart their subscription and 
sales agreements. With the exception of one publication, all received negative 
responses. State distribution networks refused to distribute some independent 
periodicals, such as Hancavicki Chas, on the grounds that these publications do 



  Belarus 111

not have sufficiently large readerships to justify their inclusion. Belsajuzdruk broke 
an agreement to sell Barysauskija Naviny in state kiosks in January. Additionally, 
independent newspapers, especially those critical of the authorities, may have 
trouble gaining advertisers, as state-run companies are mandated to give priority 
to government-owned newspapers. In 2009, President Lukashenka extended tax-
free status for several government media outlets, including the Belarusian TV and 
Radio Company and Capital TV in Minsk, but stopped short of extending the 
same privilege to independent stations.

Aimed at pricing independent media outlets out of existence with excessive 
fines, the state continued to levy administrative penalties against nongovernmental 
publications. On January 13, the Minsk Regional Economic Court fined the 
publisher of Barysauskija Naviny US$18,000 for incorrectly reporting the address 
at which the office of the newspaper was rented. 

Belarusian law restricts independent journalists’ contact with officials, who 
may not speak with the press without permission from their superiors. The state 
continues to arbitrarily deny independent journalist accreditation for state-run 
events and press conferences and hinder access to information regarding the work 
of government bodies. For example, a regional executive council denied Uzhorak, a 
Horki-based newspaper, accreditation on the grounds that the administration had 
already accredited a state newspaper and regarded the accreditation of a second 
paper as unnecessary.

The state may punish journalists and newspapers for reporting sensitive 
information. In November, the Ministry of Information issued warnings to four 
independent newspapers–Nasha Niva, Komsomolskaya Pravda v Belorussii, Va-Bank, 
and Narodnaja Volja– for allegedly spreading state secrets and false information. 
Most journalists believe the warning was a reaction to reporting on the government’s 
attempt to downplay the swine flu pandemic in Belarus. Others suspect that 
participation of Nasha Niva and Komsomolskaya Pravda v Belorussii in the meeting 
with the Russian President Dmitry Medvedev in Moscow could also be the cause 
for backlash. The Ministry of Information issued a second warning to Narodnaja 
Volja in December, placing the newspaper at risk of suspension or being shut 
down. Overall, independent publications were remarkably more willing to write 
on issues they abstained from covering in the past, including internal fights within 
the presidential entourage, the private life of the president, and the government’s 
inability to deal with the economic crisis. The government tried to clamp down on 
this reporting with low-intensity harassment and outright bans. 

In February, a new Media Law came into force. The law simultaneously made 
improvements in the environment for independent journalists by, for example, 
simplifying the registration procedures, while at the same time introducing new 
restrictions. Some provisions of the law, including the explicit prohibition of work 
for unaccredited foreign media outlets, did not materialize in practice during the 
first half of the year. Nevertheless, according to Aleh Bastunec, chairman of the 
BAJ, the law fails to provide a level playing ground for state and non-state media in 
accreditation and access to information. By November 1, 45 percent of periodicals 



 Nations in Transit 2010112

successfully passed the re-registration required by the new Media Law. There were 
no occurrences of denial in re-registration. Two newspapers–Pivnaja gazeta and 
Uzhorak registered under the new law and began publication in summer 2009. 

The most significant setback of the new Media Law is a ban on the work 
of independent journalists working for foreign broadcast media outlets without 
official accreditation. These outlets, such as the Polish television station, Belsat,  
the EU and American-funded Radio Racija, and the European Radio for Belarus, 
offer diverse views, unbiased information, and criticism toward the Belarusian 
government’s repressive activities. European Radio finally obtained official 
accreditation in November after several denials, while the Foreign Ministry, 
responsible for accreditation of foreign media, denied other media outlets, including 
Belsat, the right to legally operate in Belarus. For several months before obtaining 
official accreditation, European Radio broadcast using the frequencies allocated 
to Avtoradio, an FM station. In October, however, the Ministry of Information 
ordered the program off the air. 

The government continued to prosecute civic activists for distributing un-
authorized media production. The state fined three such activists, Viktar Ahramchuk, 
Sviatlana Mihalchanka, and Sergei Shevialenka, US$600 for “abusing the freedom 
of speech” by distributing unregistered newspapers during the September 2008 
parliamentary elections. The activist appealed the charges, but the court denied the 
appeal in January. 

Riot police obstructed independent journalists covering street protests. The 
BAJ issued an appeal to the Ministry of Interior against police brutality during 
opposition protests in September and October. In response, the ministry required 
that police officers be specially trained to protect activities without inflicting 
harm on journalists and bystanders, and the German embassy offered training 
by German police on peaceful handling of protests. Nonetheless, police detained 
journalists covering a protest in late October. The detained journalists, who were 
filming protest activities, reported police severely beat them and threatened them 
with reprisal.

The authorities continued to use the Law on Combating Extremism to obstruct 
the work of the independent press. On January 25, the Maskouski District Court in 
Brest upheld a KGB suit against ARCHE cultural magazine for ‘extremist’ content 
in its August 2008 issue. The KGB claimed that by stating that society had lost 
its will to resist President Lukashenka, the magazine, which was confiscated at the 
Belarus-Poland border, had issued a covert appeal for civil disobedience.13 In May, 
the court of appeals overruled this decision, and cleared ARCHE of all charges of 
publishing extremist content.

The Belarusian authorities appeared to be more willing than before to debate 
issues related to press freedom with independent journalists in 2009, though the 
openness toward dialogue was partially to showcase progress in the media sphere 
in the context of the ongoing negotiations with the EU. The BAJ held several 
meetings with top representatives of the presidential administration in the spring 
and autumn and discussed various aspects of how an independent press functions. 



  Belarus 113

The Internet remains a largely unregulated zone and opinions are expressed 
freely. Official statistics cite the number of Internet users at three million.14 The 
quantity and diversity of online publications and resources have grown rapidly. 
Tut.by, the country’s main information and entertainment portal, hosts 1.5 million 
visitors per month. Some major news outlets, such as KP v Belorussii, BelaPAN, 
BelTA, and Charter-97, have 120,000–180,000 online readers per month.15 
Hence, the Internet is becoming a major source of information for Belarusians. 
Some sensitive information, including the scale of the swine flu pandemic, was 
disseminated almost exclusively from the coverage of blogs and Web sites. A draft 
presidential decree leaked to the press in December, foresees the introduction 
of strict Internet controls. If enacted, the decree would require all online news 
outlets in Belarus to obtain registration and force providers to register and submit 
information on Internet users to the Operative Analytical Center of the Presidential 
Administration. The law would also allow the state to block access to critical Internet 
sites. Officials confirmed authenticity of the draft decree, and declared it would be 
signed after some adjustments. 

Local Democratic Governance
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

n/a n/a n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75

Belarus lacks a system of local self-governance. According to the constitution, local 
administrations form a single state under national bodies. The president directly 
appoints the heads of regional (voblast) and district (raion) administrations. Local 
councils primarily serve as window dressings to create a semblance of local democracy. 
During the January 2007 local elections, less than two dozen representatives of the 
opposition gained seats among more than 21,000 vacancies in local councils. Only 
a handful of local election campaigns are carried out on a competitive basis, as most 
candidates receive government approval and run unopposed. The opposition has 
limited resources to fund most races at the regional and district level. Hoping to 
mollify the EU, authorities may carry out the scheduled April 2010 local elections 
in a relatively relaxed atmosphere. 

Local political and civic activists are weaker than their colleagues from the 
capital. This is because it is easier to monitor activities in the countryside than the 
city, and because of the extremely limited opportunities for pursuing an independent 
life once relationships with state entities have been broken. Hence, many civic 
groups abandon political agendas and try to engage authorities on nonpolitical 
issues of local importance. Quite a few groups achieved limited success with this 
strategy in 2009. However, even focusing exclusively on non-political issues does 
not always prevent authorities from considering local NGOs as opposition groups. 
For example, local authorities in Salihorsk obstructed a politically neutral campaign 
to open up a new polyclinic in the city by confiscating leaflets drawing residents’ 
attention to the issue.



 Nations in Transit 2010114

Individuals who make accusations against local law enforcement authorities 
run the risk of facing prosecution themselves, as was the case with Jana Paliakova, 
a human rights defender in Salihorsk. On March 3, a court sentenced her to two 
and a half years of forced labor for allegedly attacking a policeman. Paliakova 
previously accused the same police officer of beating her as she was arrested during 
a protest of President Lukashenka’s visit to Salihorsk in August 2008. The state 
media launched a defamation campaign following the sentence, and, devastated, 
Paliakova committed suicide on March 6.16

Local authorities engage with the public on key local and regional issues, but 
frequently use public hearings to press their views and denounce the opposition. 
During a public debate in October, over the construction of a nuclear power plant 
in Astravets, authorities stigmatized opponents of the power plant and arrested one 
of the opponents on false charges of petty hooliganism.

Judicial Framework and Independence 
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

The judicial branch in Belarus is formally subordinated to the president by the 
constitution. The president appoints judges and regulates activities of the courts 
by decree. In 2009, President Lukashenka introduced new regulations for the 
Constitutional Court of Belarus, demonstrating the authority of presidential power 
over the country’s highest court. 

In 2009, Belarusian authorities considered limited liberalization of the criminal 
code, such as the replacement of prison terms for first-time felons with fines and 
similar punishments and the extension of out-of-court settlements. President 
Lukashenka, however, insisted that no leniency would be introduced for corruption-
related offenses. At the same time, however, liberalization of the criminal code was 
accompanied by new measures to further strengthen the president’s control over the 
court. The criminal code gives the president the right to release citizens from prison 
terms if they compensate the state for damages. Such presidential prerogatives, 
critics say, may effectively send a signal to state officials that they would be safe 
breaking the law provided they remain loyal to the president. 

President Lukashenka directly interfered in the murder trial of four Pukhavichy 
villagers who brutally killed a fellow villager, Mikalaj Makarevich, for setting several 
houses on fire. President Lukashenka demanded the minimum possible sentence 
for the defendants and ordered they be put under pretrial house arrest. After the 
court issued the minimum possible sentence, President Lukashenka pardoned the 
villagers. Independent journalists investigating the case expressed serious doubts 
that Makarevich committed the acts of arson.17

There was a considerable decline in the number of administrative trials against 
political opponents of the government and instances of arrests or fines (as seen in 



  Belarus 115

Table 1). This decline was accompanied by an increase in police violence during 
protest rallies. Police actions against the protesters in Minsk in September and 
October were carried out with a brutality rarely seen since the worst period of 
political repression in 2004–06. The police beat dozens of protesters and journalists 
on the streets. 

Table 1
Instances of Trials, Arrests, and Fines 2007–09

2007 2008 2009

Number of occurrences of politically motivated harassments 
(including beatings, threats, detainments, etc.)

611 526 467

Number of administrative trials on politically motivated cases 317 327 103

Number of defendants given administrative arrest 148 146 13

Number of defendants given fines 320 262 73

Number of defendants given large fines 
(equivalent to more than US$100)

61 67 41

Number of persons fined for ‘swearing in public’ 145 47 1

Number of persons fined for violation of the rules for 
conducting public rallies

137 266 104

Number of prosecutions for insubordination to the lawful 
demands of a public official

18 17 8

Source: Database of the Spring human rights group, www.spring96.org

The authorities continued to repress reform-minded youth groups in 2009. 
Although the number of arrests and fines against youth activists dropped in 
comparison with previous years, authorities forced the dismissal of many activists 
from university and work and levied heavy fines for staging unauthorized rallies 
and distributing antigovernment materials. Some leaders of the democratic youth, 
including Franak Viachorka of the youth faction of the Belarusian Front and Zmicier 
Khvedaruk of the Young Front, were arbitrarily expelled from their universities, 
thereby, losing their exemption from military service, and subsequently were drafted 
into the army. During the last two months of 2009, five youth activists, including 
Artur Finkevich of Young Belarus and Zmicier Dashkevich of Young Front, were 
kidnapped and taken from Minsk. Kidnappers intimidated the detained activists in 
police wagons, reminiscent of the death squads that executed opposition leaders in 
1999. There is no direct proof of the authorities’ involvement in these kidnappings, 
however, the state has refused to launch an investigation into these cases. 

The government continued to use economic crimes as a pretext to neutralize 
political opponents. In 2009, Alexei Bandarenka, an entrepreneur from Babruisk, 
was sentenced to seven years in jail for accounting fraud. As Bandarenka was a 
candidate for 2008 parliamentary elections, many observers considered his sentence 
an act of political reprisal. Bandarenka went on hunger strike in jail in November 



 Nations in Transit 2010116

demanding to be released. Though the court nullified Bandarenka’s sentence and 
sent the case for review, he remained in prison at the end of the year.

Repression against private entrepreneurs intensified in February in Vaukavysk, 
where authorities arrested protest organizers Yuriy Liavonau, Mikalai Autukhovich, 
and Uladzimir Asipenka, on charges of arson and conspiracy to murder state 
officials. The case fell under Article 359 of the criminal code, which punishes acts 
of terrorism with a sentence of death. Autukhovich went on hunger strike in April 
and continued it for several months. Authorities released Liavonau in August and 
dropped all charges against him. Human rights defenders argue that authorities 
failed to put forward any evidence against Autukhovich and Asipenka.

Corruption
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

5.25 5.25 5.25 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00

Belarus ranked 139 in the 2009 Transparency International Corruption Perception 
Index, an improvement from the previous year’s ranking of 151. This reflects 
efforts toward reduced bureaucratization, making government operations more 
transparent and less subject to abuse by civil servants. 

Belarusian legislation contains many laws regulating corruption and conflict 
of interest. The state has also issued a mandatory anticorruption action plan for all 
government bodies. Draft laws to be considered by the Parliament have to pass a 
so-called criminology test by the Office of Prosecutor General that submits expert 
assessment on whether new regulations would create or diminish opportunities 
for corruption. At the same time, however, the system of unlimited presidential 
rule blurs the line between the public and private domain of the president, who 
is entitled to allocate extra budgetary funds without parliamentary oversight, 
and whose decrees and regulations have legal precedence over the laws made by 
Parliament. Presidential interference in the legislative process compromises the 
enforcement of corruption; the president keeps a list of officials who can only be 
prosecuted upon his consent, and retains the right to release an official from serving 
criminal punishment if the latter agrees to compensate the state for any damages 
incurred. As a result, the practice of holding officials accountable for corruption is 
typically arbitrary and determined by presidential judgment. 

In November, the Office of the Prosecutor General reported that it prosecuted 
20 percent more corruption cases in the first nine months of 2009 as compared 
with the same period of 2008. Bribery, fraud, and abuse of office continue to be 
the most widespread acts of corruption exposed by authorities.18 Nevertheless, 
critics insist that the lack of oversight by Parliament and civil society creates a 
sense of impunity among public officials. Mechuslau Hryb, a former parliamentary 
speaker and police general, noted that the level of corruption within the country’s 
law enforcement bodies may exceed that of the Soviet era and the early 1990s.19 



  Belarus 117

State officials recognize that the current fight fails to address the systemic roots of 
corruption, and leads to a situation in which one corrupt bureaucrat is replaced by 
another.

According to the Office of the Prosecutor General, the most corrupt official 
bodies are the Ministries of Transportation, Architecture and Construction, 
Education, and Agriculture and Foodstuffs. These ministries are heavily engaged 
in licensing economic activities and have extensive discretionary powers. A similar 
situation exists in large state-owned industrial conglomerates. In 2009, a corruption 
scandal occurred at the Belaruskali salt mining and potassium fertilizer firm, the 
country’s principal hard currency earner, whose management was caught rewarding 
friendly business interests through closed tenders.

On a positive note, the government removed some roots of petty corruption 
by simplifying procedures for registering and running private businesses. Belarus 
jumped from 85 in 2008 to 58 in 2009 in the World Bank’s Doing Business survey. 
At the same time, Belarus’s tax laws remain excessively complex and bureaucratic, 
nurturing a culture of tax evasion and bribery. 

 Author: Vitali Silitski
Vitali Silitski is a director of the Vilnius-based Belarusian Institute for Strategic 
Studies.

1 “Lukashenka Extended Prerogatives of the Constitutional Court,” BDG-online, June 28, 
2008, http://bdg.by/ru/109/50/2274/.

2 “Лукашенко: я действительно фальсифицировал президентские выборы,” [Luka-
shenka: I Indeed Falsified the Presidential Elections], Telegraf.by, August 27, 2009,  http://
telegraf.by/in_belarus/54539.html.

3  Vitali Silitski, “The Milk Split by Milk War,” European Voice, June 24, 2009, http://www.
europeanvoice.com/article/2009/06/the-milk-split-by-the-milk-war/65274.aspx.

4 “Лукашенко провел массированные перестановки в правительстве и силовых 
структурах,” [Lukashenka Carried Out Massive Reshuffling in the Governing and law 
Enforcement Agencies],” Korrespondent.net, December 4, 2009, http://korrespondent.net/
world/1024321..

5 Central Commission of Belarus for Elections and Referenda, Election of the president of the 
Republic of Belarus, March 19, 2006, March 23, 2006, http://rec.gov.by/elect/prrb2006/
mess13.html.

6 “Crisis Platform SLM (text),” udf.by, March 16, 2009,  http://udf.by/index.php?newsid=101.
7 According to the poll of Independent Institute for Socio-Economic and Political Studies, 14 

percent fully agreed and 24 percent agreed in December 2008 that crisis could be blamed on 
the economic policies pursued by the authorities. The numbers grew to 23 percent and 27 
percent, respectively, by December 2009, http://www.iiseps.org/press7.html.



 Nations in Transit 2010118

8 “Exporters of Air to Europe,” Nashe mneniye, October 12, 2009, http://nmnby.eu/pub/
0910/12m.html.

9 Ibid.
10 “Seventeen Persons Convicted in Belarus According to the 193-1 Article,” Belorusskie novosti, 

December 21, 2009. http://naviny.by/rubrics/society/2009/12/21/ic_news_116_323172/.
11 “Церковь ‘Новое поколение’ в Барановичах оштрафована за неуставную деятель-

ность,” [Baranavichy’s New Generation Protestant Church fined for non-statutory 
activity],” Belorusskie Novosti, July 14, 2009, http://naviny.by/rubrics/society/2009/07/14/
ic_news_116_314446/.

12 “Makey Suspended the Public Advisory Council’s Work,” tut.by, November 12, 2009, http://
news.tut.by/152367.html.

13 “Why ARCHE Was Punished,” Komsomolskaya Pravda v Belarusi, February 28, 2009, http://
kp.by/daily/24252.5/450104/.

14 “Количество интернет пользователей в Беларуси составляет 3.1 миллиона,” [3.1 
million internet users in Belarus], New Europe, April 22, 2009. http://www.n-europe.eu/
news/2009/04/22/kolichestvo_polzovatelei_internet_v_belarusi_sostavlyaet_bolee_31_
mln.

15 Data taken from the akavita.by web counter.
16 “How Jana Paliakova Was Brought to Suicide,” Belorusskii Partizan, March 7, 2009, http://

www.belaruspartisan.org/bp-forte/?page=100&backPage=13&news=35745&newsPage=0.
17 “Residents of Pukhavichy Demand Justice but Have a Different Concept of It,” Belorusskie 

novosti, March 2, 2009, http://naviny.by/rubrics/society/2009/03/02/ic_articles_116_161463/.
18 “Bribery Remains the Most Wide-Spread Corruption Charge in Belarus,” Belta news agency, 

November 6, 2009, http://news.belta.by/ru/news/society?id=445265.
19 “Mechyslau Hryb: There Was No Such Corruption in Law Enforcement Agencies,” 

Charter-97, June 30,  2009, http://www.charter97.org/ru/news/2009/6/30/19646/.



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


